Kategori: Solution Site Udgivet: 17. oktober 2019

Webdesign anno 2019

Hvis vi blot går omkring 25 år tilbage i tiden, var webdesign ikke just på agendaen hos hverken firmaer eller privatpersoner. Og på trods af, at det er gået stærkt siden, så er internettet stadig nyt og udviklingen ligeså. Præcis dét faktum er vigtigt, når man designer brugerflader.

 

Som webdesigner er det vigtigt at være tilpasningsdygtig og følge med i brugernes udvikling, tendenser og adfærd.

 

Mobilen er det nye

 

I dag kommer over halvdelen af dine besøg fra mobile enheder, og derfor er det altafgørende, at din hjemmeside er tilpasset. Selvom dette faktum er anerkendt og forstået af størstedelen af alle webdesignere, insisterer mange webdesignere stadig at designe hjemmesider til desktop/computerskærme. Det er nok historien om den gamle hund, der ikke vil lære nye tricks, der gør sig gældende her.

 

Heldigvis er SolutionTeam et hus med både gamle og nye hunde, der ikke er bange for at lære af hinanden.

 

Mobile First

 

Hos SolutionTeam designer vi med tilgangen ”Mobile First”. Hvilket, som navnet antyder, sætter designet på mobile som førsteprioritet.

 

Udover den åbenlyse årsag, som er, at der er flere visninger på mobilskærm end på computerskærm, så er der også merværdi at hente hos søgemaskinegiganten Google, der i år for alvor har sat mobilenheden på agendaen. Google skriver følgende:

 

“Mobile-first indexing will be enabled by default for all new, previously unknown to Google Search, websites starting July 1, 2019. It’s fantastic to see that new websites are now generally showing users – and search engines – the same content on both mobile and desktop devices.” https://webmasters.googleblog.com/2019/05/mobile-first-indexing-by-default-for.html

 

 

I designprocessen reflekteres der endvidere i variation af brugerintention alt efter om man tilgår fra mobil eller computer.

 

Vi har erfaret, at bounceraten er højere på mobilen end på computeren. Det vil groft set sige, at brugerne på mobilen er mere utålmodige, hvorfor det vigtigt indhold som f.eks. kontaktinfo, tilbud eller formularer gerne skal fremstå så tidligt som muligt på mobilen men ikke nødvendigvis på computeren.

 

Opsummering

 

Det vi gerne vil sige er i bund og grund, at vi følger med på tidens trends, og endvidere forstår at kombinere statistikker og brugeradfærdsanalyser med design.

 

Tag endelig fat i os, hvis du skal have ny hjemmeside!

Del indlægget